Real time marketing – czy tylko szybkość ma znaczenie?

Real-time marketing to wszelka aktywność marketingowa, opierająca się na adekwatnym wkomponowaniu aktualnych i popularnych wydarzeń w treści, których celem jest promocja marki. To działanie „tu i teraz” nie może odbywać się bez chwili refleksji nad kontekstem społecznym, w którym dany content zostanie zamieszczony. 

Co to jest RTM i dlaczego reguły są ważne?

Real – time marketing, w skrócie RTM to dostarczanie właściwej oferty dla wybranego odbiorcy w odpowiednim momencie. W dobie Internetu dystans pomiędzy klientem a marką wyraźnie się zmniejsza. Współcześnie komunikacja między tymi dwoma podmiotami przyjmuje postać dialogu. Konsument nie jest już tylko biernym obserwatorem. 

Fundamentem RTM jest oczywiście szybkość reakcji, ale również umiejętne komunikowanie się z klientem. Celem tej komunikacji jest stworzenie viralu, czyli treści atrakcyjnej, kreatywnej i aktualnej. 

Zasady RTM

Komunikaty tworzone dla użytkowników powinny powstawać w oparciu o sprawdzone dane i angażować odbiorców. Publikowane wiadomości powinny cechować się spójnością z codzienną komunikacją i muszą być autentyczne. Treści można udostępniać różnymi kanałami, np. przez e-mail, czaty lub wiadomości zachęcające do subskrypcji. 

Real – time marketing korzysta z dwóch głównych dróg. Pierwsza to publikacja komunikatów,  będących reakcją na aktualne zdarzenia, czyli krótka wiadomość, której treścią jest nawiązanie do produktu marki. Drugą opcją jest uczestniczenie w dyskusjach i wspominanie o marce we właściwym momencie. Ciekawym rozwiązaniem jest również posługiwanie się memami w celach marketingowych.

Wady i zalety real – time marketingu

Tego typu działania marketingowe przynoszą wiele korzyści, pozwalając zbliżyć się do konsumentów i zbudować z nimi relacje. Skutkuje to nie tylko zwiększeniem zasięgu, ale także zaufania do marki. Ważnym aspektem jest także to, że aktywność firm w mediach społecznościowych nie wiąże się z wysokimi kosztami, a zapewnia znaczące efekty. 

Niestety prowadzenie real – time marketingu w mediach społecznościowych niesie też pewne ryzyko. Przykładem tego może być współpraca z influencerami. 

Czy tylko refleks się liczy? 

Nie każda próba zastosowania real – time marketingu jest godna pochwały i skuteczna. Przykładem są działania niektórych influencerów. Mimo że bycie influencerem polega m.in. na zamieszczaniu postów sponsorowanych i zabieraniu głosu w istotnych kwestiach społecznych, to fuzja tych dwóch aktywności może wywołać sporo kontrowersji. Niewłaściwa hierarchizacja zamieszczanych treści może przynieść więcej szkody niż pożytku. 

Gdy posty odnoszą się do newralgicznych kwestii nie najlepszym pomysłem jest wplatanie w nie treści sponsorowanych, gdyż odbiorca może odnieść wrażenie, że ujmuje to powagi problemom społecznym. Brak taktu i szacunku do przekonań swoich obserwatorów może przynieść opłakane skutki i nie tylko zakończyć współpracę z daną marką. Rozwiązaniem problemu jest przede wszystkim właściwa komunikacją z firmą i konsultowanie treść przed publikacją.

W real – time marketingu refleks ma ogromne znaczenie, ale musi iść w parze z refleksją. Wyczucie chwili i nastrojów społecznych jest kluczowe dla każdego rodzaju przekazu, także tego sponsorowanego – więcej na www.sempai.pl