Analityka internetowa to system zbierania, mierzenia i interpretowania informacji o odwiedzających stronę internetową. Analityka pozwala zrozumieć, jak zachowują się użytkownicy — ile stron przeglądają, jakie treści ich interesują, z jakich stron pochodzą, jak często podejmują ukierunkowane działania itp. Na podstawie tych danych można ocenić wyniki promocji i opracować strategię rozwoju witryny.
Dlaczego firmy potrzebują analityki internetowej?
Na podstawie danych z analityki internetowej właściciele projektów internetowych mogą:
- Stworzyć portret docelowego odbiorcy;
- Ocenić skuteczność promocji zasobu w Internecie — wpływ SEO, skuteczność kampanii reklamowych;
- Zidentyfikować problemy z witryną — nawigacją, funkcjonalnością, treścią itp;
- Przygotować strategię rozwoju zasobów, aby przyciągnąć większy ruch i zwiększyć współczynnik konwersji.
Analityka internetowa (https://sempai.pl/oferta/analityka-internetowa/) może być wykorzystywana do śledzenia ogromnej liczby parametrów:
- Liczba odwiedzających witrynę w danym okresie czasu (dzień, miesiąc, rok);
- Liczba stron oglądanych w ramach jednej sesji;
- Czas spędzony na stronie;
- Geografia i demografia odwiedzających;
- Osiągnięcie celów strony;
- Współczynniki odrzuceń.
Rodzaje analityki internetowej
Analitykę można podzielić na dwie duże grupy — klasyczną i kompleksową. Przeanalizujmy, czym się różnią.
Klasyczna analityka
Skierowana na stronę internetową, daje ogólne pojęcie o tym, co się na niej dzieje. Klasyczna analityka najczęściej nie pozwala zobaczyć, jak dany użytkownik zachowywał się przed dokonaniem konwersji. Mówiąc o analityce internetowej, wiele osób ma na myśli klasyczną analitykę. Aby uzyskać dane, należy zainstalować na swojej stronie darmowe liczniki, np. Google Analytics.
Kompleksowa analityka
Umożliwia spojrzenie na całą ścieżkę użytkownika, od pierwszego wrażenia reklamowego do ostatecznego zakupu, oraz obliczenie kosztów i przychodów z każdego kanału — reklamy kontekstowej, SEO, e-mail marketingu, sieci społecznościowych itp.
Analityka end-to-end agreguje wszystkie dostępne dane o odwiedzającym i pozwala zobaczyć, jakie działania podjął odwiedzający. Aby uzyskać dane, należy podłączyć się do dowolnej płatnej usługi analitycznej typu end-to-end.
Analiza za pomocą Google Analytics
Google Analytics to system Google służący do analizy zachowań użytkowników na stronie internetowej. Usługa posiada wersję darmową oraz płatną — Google Analytics 360 — przeznaczoną dla dużych firm i agencji marketingowych, które potrzebują bardziej profesjonalnych narzędzi do pracy analitycznej.
Platforma pozwala analizować ogromną liczbę różnych parametrów — śledzić działania odwiedzających i ważne wydarzenia biznesowe, liczyć konwersje i przyglądać się źródłom ruchu, a także oceniać dane w czasie rzeczywistym.
Podstawowe raporty Google Analytics:
- Sekcja „Odbiorcy” w Google Analytics pozwala uzyskać pełny obraz odwiedzających Twoją witrynę — skąd pochodzą, czy byli już wcześniej na stronie, jakich przeglądarek i systemów operacyjnych używają, ile czasu spędzają na stronie, czym są zainteresowani. W sekcji „Odbiorcy” znajduje się również raport o nazwie „Ścieżka użytkownika”, w którym można wizualnie zobaczyć, jak odwiedzający poruszają się po stronie.
- Sekcja „Źródła ruchu” pozwala zobaczyć, skąd użytkownik trafił na stronę w podziale na kanały, przychody i konwersje. W raporcie „Kampanie” — „Analiza wydatków” można uzyskać informacje o przychodach i wydatkach z płatnych kanałów marketingowych oraz porównać skuteczność kampanii.
- Sekcja „Zachowanie” zawiera raporty behawioralne dotyczące interakcji użytkowników z witryną — na jakie zapytania przychodzą, na jakie strony wchodzą, jak opuszczają witrynę. Jeśli moduł e-commerce jest skonfigurowany, sklepy internetowe mogą tutaj oszacować wkład pojedynczej strony w zysk.